16 marraskuuta 2009

Siedätyshoidosta apua?

Olen ongelman edessä. Minulla on suvussa "kaveri", jonka kanssa minulla on aiemmin ollut jopa ystävyyssuhde. Olen yrittänyt viime aikoina vain tulla toimeen hänen kanssaan, mutta tämän tytön puheista kuultaa totuus, ettei hän pidä minusta. Olen rivien välistä lukevinani, kuinka hän ennemmin valitsee kaveriporukkansa kuin minut. Meille tullessaan hän on vaitonainen. Käyttäytyy minua kohtaan omituisesti ja syyttää muita siitä, miten he kohtelevat toisia, vaikka ehkä itse pitäisi katsoa peiliin. Pitääkö kaikkien sukulaisten kanssa tulla toimeen? Ja niin! Koulussa käskettiin pohtimaan ketä seuraavista ei haluaisi oman lapsensa luokalle: mustalainen, kuuro, sokea, kehitysvammainen, somali, syöpää sairastava jne... Kysyin hyvältä koulukaverilta, että mitä muuta tehtävä mittaa kuin meidän omia ennakkoluulojamme? Jenni totesi viisaasti: "Ne meidän ennakkoluulot edustaa aika kattavaa kuvaa kaikkien suomalaisten ennakkoluuloista." Hyvää mielenterveyden viikkoa ja suvaitsevaisuuden päivää!

Ei kommentteja: