03 marraskuuta 2006

vielä vai enää?

tätä päivää ja tätä hetkeä mañana-maassa eläessäni olen alkanut pohtia vielä ja enää sanojen merkityksiä. sillä on silkka ero nimittäin millä äänen sävyllä noita sanoja tulet käyttäneeksi. otetaanpa esimerkki: sano lämpimällä äänen sävyllä ääneen: "Minulla on lomaa vielä 3 päivää jäljellä." sano sama vielä-lause kylmällä ehkä jopa huokaavalla äänen sävyllä "Minulla on lomaa vielä 3 päivää jäljellä." ja pääset samaan vaikutukseen kuin sanomalla lämpimällä äänen sävyllä saman lauseen, mutta käyttämälle sanaa "enää". "Minulla on lomaa enää 3 päivää jäljellä." vastaavasti sama enää-lause kylmemmällä äänen sävyllä sanottuna "Minulla on lomaa enää 3 päivää jäljellä." vie meidät takaisin lähtöruutuun. yritäpä oppia suomen kieli ajattelen opetellessani ja yrittäessäni ymmärtää espanjaa. ps. onneksi on lomaa jäljellä enemmän kuin 3päivää. noin plus puolipäivää, enää.

Ei kommentteja: